Wakacje za progiem – najwyższy czas pomyśleć o nawodnieniu organizmu

W czasie wakacji należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie przebywać zbyt długo na słońcu i często nawadniać organizm, nawet jeśli nie odczuwamy pragnienia. Dlaczego jest to aż takie ważne?

Objawy odwodnienia organizmu

Pierwszym, ważnym sygnałem, jaki daje nam odwodniony organizm, jest suchość w ustach. Następnie zaczynamy odczuwać silne pragnienie. Typowym objawem odwodnienia jest również zapadanie się gałek ocznych, zmiana koloru moczu na ciemnożółty i zmniejszenie ilości oraz częstotliwości jego oddawania. Następnie zaczynamy odczuwać silne zmęczenie i senność. Mogą pojawić się również zawroty i bóle głowy, a nawet śpiączka. U niemowląt obserwujemy zapadanie się ciemiączka, zaś u dzieci starszych – senność i brak łez podczas płaczu.

Przyczyny odwodnienia

Najczęściej przyczyną odwodnienia jest silne pocenie się, spowodowane upałem lub nadmiernym wysiłkiem fizycznym. Do niedoboru wody w organizmie może również dojść na skutek wymiotów i biegunki.

Skutki odwodnienia organizmu

Skutki odwodnienia są bardzo poważne, a w skrajnych przypadkach stanowią zagrożenie dla życia. Najbardziej niebezpieczne są dla dzieci, kobiet w ciąży, a także osób osłabionych i znajdujących się w podeszłym wieku. Niedobór wody w organizmie doprowadza do zaburzenia podstawowych jego czynności, przede wszystkim do niewydolności układu moczowego, krążenia i nerwowego. W cięższych przypadkach dochodzi do zmniejszenia ciśnienia krwi, drgawek, utraty świadomości i śpiączki.

Niedobór elektrolitów

Wraz z potem, z organizmu wydalane są również elektrolity, prowadząc do zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej. Niewystarczający poziom sodu wywołuje zmęczenie, senność, nudności i bóle głowy. Przy niedoborze potasu dochodzi natomiast do bolesnych skurczów mięśni, wzrostu ciśnienia krwi i zaburzenia pracy serca.

Jak skutecznie nawadniać organizm podczas upałów?

Podstawową zasadą jest przyjmowanie dużych ilości płynów. Niestety, często zdarza się, że są to płyny nieodpowiednie. Słodkie, gazowane napoje nie są najlepszym rozwiązaniem. Aby skutecznie nawodnić organizm, najlepiej pić specjalne napoje wzbogacone elektrolitami lub płyny izotoniczne. Można je nabyć w większości aptek na terenie całego kraju. Na stronie www.orsalit.pl znajdziemy bogaty wybór takich napojów, przeznaczonych nie tylko dla dorosłych, ale również specjalnie dla dzieci, o różnych smakach i kolorach.

Należy pamiętać, aby podczas upałów zawsze mieć pod ręką odpowiedni płyn nawadniający, w który trzeba się wcześniej zaopatrzyć.

[Głosów:1    Średnia:5/5]