Obiektywy, które każdy fotograf powinien posiadać

Camera Lens and Photography Equipment in the Background. Photography Concept Photo.

Nawet jeśli jesteś jedynie amatorem fotografii, a nie profesjonalnym fotografem, standardowy obiektyw może Ci nie wystarczyć. No chyba że z założenia będziesz robić jedynie zdjęcia krajobrazu czy architektury. Jeśli jednak chcesz spróbować swoich sił w różnych typach fotografii, będziesz musiał zainwestować w kilka obiektywów? Za którymi warto się rozejrzeć?

Obiektyw kitowy

Tak, tak. Obiektyw o ogniskowej 18-55 mm, dołączany zwykle „gratisowo” do aparatu, często jest krytykowany. Nie oszukujmy się – są to obiektywy tanie, często słabo wykonane i niestety ciemne, ponieważ zakres przesłony wynosi tu f/3.5-5.6. Z tego też powodu często po zakupie aparatu od razu się go pozbywamy. No dobrze, dlaczego więc każdy fotograf powinien go mieć? Bo jest uniwersalny. Wyobraźcie sobie, że jedziecie na wakacje z rodziną i by zrobić jakieś zdjęcia, dźwigacie ciężkie torby z różnymi obiektywami. Trochę słabo, prawda? A taki kitowy ma szeroki kąt i krótki tele, dzięki czemu zrobicie nim i zdjęcia krajobrazu, i całej rodzinki. Obiektyw kitowy jest lekki i możemy go zabrać ze sobą wszędzie.

Teleobiektyw czy obiektyw szerokokątny?

Wszystko zależy tak naprawdę od tego, jaki typ fotografii wolisz. Jeśli jesteś fanem pięknych pejzaży, wschodów i zachodów słońca oraz urokliwych miejsc, wybierz obiektyw szerokokątny z ogniskową do 20 mm. Taki sprzęt znajdziesz np. w sklepie e-oko.pl. Jeśli jednak zależy Ci na fotografowaniu dzikiej przyrody i zwierząt, zainwestuj w teleobiektyw. Zwykle jest to szkło z zakresem ogniskowych 70-200 mm czy 80-200 mm. Oprócz fotografowania zwierząt, takie obiektywy dobrze się sprawdzają również w fotografii reportażowej i sportowej. Oczywiście na rynku znajdziecie też superteleobiektywy, których ogniskowe wahają się od 300 mm do nawet 1700 mm. Są one idealne, jeśli fotografujemy różne zawody sportowe, igrzyska czy nawet koncerty. Musimy się jednak liczyć z dużą waga takiego obiektywu.

Jasny obiektyw stałoogniskowy

Jeśli zamierzasz robić zdjęcia portretowe, to oprócz lampy błyskowej, przyda Ci się również obiektyw stałoogniskowy. Optymalna długość ogniskowej to 35 lub 50 mm, a wartość przesłony f/1.8. Co daje nam ten obiektyw? Zapewne nieraz podziwiałeś piękne zdjęcia z rozmytym tłem i efektem bokeh? Taki właśnie efekt zapewni Ci ten jasny obiektyw. Jego plusem jest duża ilość światła, która w odróżnieniu od obiektywu kitowego, pozwala na robienie dobrych zdjęć nawet wieczorem.

Obiektywy do zadań specjalnych

To już kategoria dla profesjonalistów, których nie przeraża wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Zwykle wykorzystywane są one do specyficznych kadrów, choć prawdę mówiąc, w standardowej fotografii zrobimy nimi może 5% naszych zdjęć. Oczywiście są dziedziny fotografii, w których korzysta się z nich cały czas. Do takich obiektywów zaliczyć można np. dedykowany sprzęt do robienia zdjęć makro, obiektywy typu fisheye (rybie oko) czy Tilt-Shift. Te ostatnie służą głównie do fotografii architektury. Fotograf ma kontrolę nad głębią ostrości, dzięki czemu jedynie mały fragment zdjęcia może być ostry, a reszta będzie rozmyta.

Oczywiście jeśli nie zajmujesz się profesjonalną fotografią albo po prostu niepotrzebne Ci do pracy te specjalistyczne obiektywy, nie ma sensu wydawać na nie pieniędzy. Z podstawowymi obiektywami, które wymieniliśmy na początku, możesz osiągnąć naprawdę wiele.